Säveltäjä Irwin Goodman

(Antti Yrjö Hammarberg 14.9.1943 - 14.1.1991)

 

-Julkaistut sävellykset 1965-1991-

 

Veikko Tiitto

 

 

 

 

 

takaisin Irwin Goodman-pääsivulle

 

 

Irwin Goodman - Säveltäjä nimimerkkien takana

Antti Yrjö Hammarberg (14.9.1943 - 14.1.1991), joka tunnetaan paremmin laulajapersoona Irwin Goodmanin nimellä, sävelsi itse merkittävän osan omasta äänitetuotannostaan vv. 1965-1990. Jonkin verran hän sävelsi vähemmälle huomiolle jäänyttä ohjelmistoa myös muille artisteille. Nämä levytykset tehtiin vv. 1968-69 Shokki-levymerkille ja niitä esittivät Pentti Oskari Kangas, Matti Mäki, Gulliver ja Jarmo Jylhä. Sävellyksinä nämäkään eivät ole mitenkään huonoja, mutta niiden osakseen saama vähäinen huomio perustuukin enemmän niiden uutta muotoa kokeilevaan julkaisutyyliin, joka ei välttämättä tee niille sävellyksinä oikeutta.

Kaikki sävellyksensä Irwin teki nimimerkkien suojassa, äänilevyillä ei siis yhdessäkään ole säveltäjänimenä A. Hammarberg. Nimimerkit, joita hän käytti, olivat Irwin Goodman, William White, Bill Black, Bob Mersey ja Rudolf Holtz, joista viimeksi mainittu kuuluu virallisesti Paul Fagerlundille. Kaikkia sävellyksiään hän ei tehnyt yksin vaan hänen yhteistyökumppaneitaan olivat Markku Laamanen (nimimerkeillä Gary Gold ja G), Kassu (Kalervo) Halonen sekä jo mainittu Paul Fagerlund, jonka osuus ei suinkaan ole vähäinen.

Irwinin ensimmäinen levyllä julkaistu sävellys oli En kerro kuinka jouduin naimisiin (1965). Muita 60-luvun hittejä olivat mm. Työmiehen lauantai (1965), Ei tippa tapa (1966), Ryysyranta (1967), Juhlavalssi ja Reteesti vaan (1968)

Vexi Salmi on useissa yhteyksissä, mm. radiohaastattelussa 1990-luvulla ja Irwinin CD-uusintajulkaisujen esittelylehtisissä (mm. Häirikkö) maininnut, että Irwin piiloutui nimimerkin Rudolf Holtz suojaan siksi, että hän näin pystyi estämään ulosottomiestä viemästä tekijänpalkkioita. Nimimerkki kuuluukin virallisesti muusikko ja sovittaja Paul Fagerlundille (Järvelä, s. 88). Tekijänpalkkiot ohjautuivat siis hänelle ja Irwin sai Fagerlundilta sitten edelleen oman osuutensa tekijänpalkkioista. Pitemmällä aikavälillä ajatellen ratkaisu on huono, mutta siinä tilanteessa ymmärrettävissä. Rudolf Holtz on nähtävä sävellystyön näkökulmasta yhteistyönimimerkkinä, sillä Paul Fagerlund, joka toimi kaikissa Rudof Holtzin sävellyksissä sovittajana on samalla antanut niihin oman panoksensa myös säveltäjänä. Hän on toiminut ikään kuin sävellysten toimittajana, viimeistelijänä. Ainahan kevyessä musiikissa sovittaja on myös toinen säveltäjä, vaikka se ei tekijänimistä aina käykään ilmi. Paul Fagerlund oli siinä määrin lahjakas muusikko, että hän pystyi Irwinin ehtymättömän melodiatuotannon viimeistelemään ja toimittamaan ne edelleen julkaistavaksi tavalla, joka tekee oikeutta niiden jäljittelemättömälle tyylille. Muutenkin Rudolf Holtz-tuotannon laajuus (yli 70 julkaistua sävellystä vv. 1976-79) on sitä suuruusluokkaa, että kumpikaan, ei Irwin eikä Fagerlund olisi siihen yksin kyennyt. Molempien panos on siis tässä tuotannossa vahvasti mukana.

Yhteistyö Markku Laamasen kanssa rajoittui viiteen sävellykseen 1970-luvulla. Neljässä levytyksessä vuodelta 1974 (Wolde Valdemar Punnala: Naulaan ja naputan, Luihin ja ytimiin, Gulliver: Taskussa reikä, Tänään on se päivä) on säveltäjiksi merkitty parivaljakko Bill Black ja Gary Gold. Nimimerkkiä Bill Black oli aikaisemmin käyttänyt myös Vexi Salmi sanoittajana, säveltäjänä se siis on Irwin. Levylaulaja Gulliverina sekä muusikkopiireissä Geeverinä tunnettu Markku Laamanen oli kaikesta päätellen mieltynyt G-kirjaimeen, joka sisältyy myös nimimerkkiin Gary Gold. Irwinin laulussa Ampu tulee hän on tosin tyytynyt olemaan vain pelkkä G.

Irwinin tunnetuimmat sävellykset 1970-luvun alkupuolelta ovat St. Pauli ja Reeperbahn (Syksyn sävel-voittaja 1970), Poing poing poing (Syksyn sävel-voittaja 1971), Las Palmas (1972), Vain elämää ja Si si si (Syksyn sävel 2-3. sijat 1973) sekä Viuhahdus (1974).

Kaikki Irwinin sävellykset kolmea lukuunottamatta on sanoittanut Veikko (Vexi) Salmi pääasiassa nimimerkillä Emil von Retee. Muutamalla myöhemmin julkaistulla 1960-luvun alussa tehdyllä nauhoitteella on nimimerkkinä Bill Black ja Shokki-levymerkin single-julkaisuilla esiintyy myös nimi Leo Länsi. Yhden, Jarkko Lehden levyttämän Huh hei ja muuta sitten ei (sävel: Rudolf Holtz, 1977) tekstin hän julkaisi omalla nimellään Vexi Salmi. Kolme Irwinin säveltämää laulua, joita Vexi Salmi ei siis sanoittanut, ovat Arvo Aallaksen sanoittama Salainen agentti (1966) sekä Mun nimeni on Eetu ja Eddien siivellä (1991), joissa molemmissa teksti on Irwinin omaa käsialaa. Nämä ensimmäiset omat sanoitukset ja laulaja-mäkihyppääjä Eddie Edwardsille tehdyt sävellykset jäivätkin Irwinin viimeisiksi.

Irwinin ja Paul Fagerlundin yhteistyö vv. 1976-1979 nimimerkillä Rudolf Holtz tuotti mm. seuraavia hittejä: Häirikkö (1976), Manu vippaa muutama markka (1977), Tyttö tuli (1978) ja Kulkurin kulta (1979).

Irwinin sävellyksistä on julkaistu yksitoista sikermää. Niistä kymmenen on julkaistu LP-kokoelmalla Lonkalta (Yhdessä Esa Pakarisen kanssa, 1971), jossa kaikissa kappaleissa on uudet tekstiversiot. Myös yksi 60-luvulla tehty sävellys Työmiehen lauantai on julkaistu uudella tekstillä, nimellä Työmiehen lauantai 2 kokoelmalla Irwin Goodman (1970). Vuonna 1982 Irwin levytti vanhojen sävellystensä sikermän St. Paulista Ryysyrantaan, jonka sovitti ja johon kertosäkeen sävelsi Antti Hyvärinen.

Kahdessa Irwinin sävellyksessä on havaittavissa plagioinnin makua. Tunnetumpi niistä on Viuhahdus, joka selvästi perustuu lauluduo Dean & Jeanin vuonna 1963 levyttämään kappaleeseen Hey Jean, hey Dean (Let's have a party). Toinen on 1960-luvun eurohumppa-tyylinen Frech geküsst ist halb gewonnen, jonka säveltäjä alunperin on Rudi Lindt ja jonka Siw Malmkvist levytti vuonna 1966. Irwin teki tämän nimellä Muoti muuttuu näin (1970).

Plagiointi, siis tässä tapauksessa sävelteoksen kopiointi on ilmiö, joka varsinkin kevyessä musiikissa on kautta aikojen ollut yleistä. Säveltäjät kopioivat varsinkin suosittujen hittien teemoja joskus huomaamattaankin. Koska Irwin oli säveltäjänä erittäin tuottelias, hän imi vaikutteita tuotantoonsa monista lähteistä lähinnä kuunnellen ja äänittäen runsaasti erilaista iskelmämusiikkia, esim. matkoilla hänellä oli lähes poikkeuksetta nauhuri mukana. Monesti myös tilanne oli sellainen, että sävellys piti saada aikaan nopeasti, tuotantoaikataulu kun ei salli useinkaan liian pitkiä taukoja. Niinpä hänen tapauksessaan olisikin ollut suoranainen ihme, ellei 'työtapaturmiakin' olisi joskus sattunut.

Kolme kautta

Irwinin ura säveltäjänä voidaan jakaa selvästi kolmeen aikakauteen. Ensimmäinen, uraa luova kausi vv. 1965-1974, jolloin hän julkaisi käytännöllisesti katsoen koko tuotantonsa nimellä Irwin Goodman, käsittää 132 sävellystä (n:ot 1-132). Toinen kausi käsittää vuodet 1976-82, jolloin koko tuotanto neljää poikkeusta lukuunottamatta verhoutui salaperäisen Rudolf Holtzin taakse. Kausi oli varsin tuottoisa, 79 julkaistua sävellystä (n:ot 133-211), joista siis neljä (Haistakaa paska koko valtiovalta, Cha cha cha, Pumtsi-kaada-pum-pum ja Moneen junaan) nimellä Irwin Goodman.

Kolmas ja samalla viimeinen kausi vv.1984-1991 oli sävellysten kannalta satunnainen, voisi sanoa jopa että kyseessä oli luopumisen kausi. Irwinin laulujen 'hovisäveltäjäksi' ja yhteistyökumppaniksi vakiintui tänä aikana Kassu Halonen. Vaikka Irwin levytti tuona aikana melko paljon, peräti kuusi LP-kokoelmaa, niin hän julkaisi kuitenkin vain yhdeksän omaa sävellystä, joista niistäkin viisi oli Kassu Halosen kanssa yhdessä tehtyjä. Kausi käsittää sävellysnumerot 212-220. Vielä viimeisellä LP-kokoelmalla Ai ai ai kun nuori ois (1990) Irwin kuitenkin vielä yllättää säveltäjänä; Kukka rintaan jäi upeaksi joutsenlauluksi. Se on Irwinin oma esitys, sävellys ja sovitus ja samalla myös Vexi Salmen ja Irwinin lähes kolme vuosikymmentä kestäneen yhteistyön hieno päätösnumero.

Jos haetaan selityksiä tähän viimeisen kauden aikana tapahtuneeseen julkaistujen sävellysten määrän laskuun, niin niitä lienee useita. Syistä vähäisin ei liene Irwinin toiseen korvaan syntynyt kuulovamma, joka vaikeutti äänen hahmottamista. Toinen syy oli hänellä tuohon aikaan ilmennyt 'maantiekuume.' Keikat muodostuivat 80-luvun aikana entistä enemmän elämäntavaksi ja luonnollisesti olosuhteet reissutöissä ovat sellaiset, että ne ainakaan pidemmän päälle eivät ole omiaan innostamaan ainakaan luovaan sävellystyöhön. Toisaalta myöskään välitöntä tarvetta säveltämiseen ei ollut, sillä pystyihän musiikkiautomaatti Kassu Halonen luomaan aina tarvittaessa myös Irwinin tyyliin sopivaa musiikkia. Ja koska tiimityö pelasi hyvin myös näin, saattoi Irwin toteuttaa luovan persoonansa toista puolta ja keskittyä hänelle rakkaaseen, tosin myös raskaaseen keikkailuun täysin rinnoin.

Sovittajat

Kevyessä musiikissa on kappaleen sovittajan merkitys lopputuloksen kannalta aina suorastaan ensiarvoisen tärkeä. Hän vastaa aina siitä, miten levy viime kädessä soi. Hyvänkin sävellyksen voi pilata huonolla sovituksella, mutta vastaavasti myös huonon sävellyksen voi hyvä sovittaja 'pelastaa' niin, että se soi kuuntelijaa musiikillisesti tyydyttävällä tavalla. Sovittajasta voi aina myös täydellä syyllä sanoa, että hän on kappaleen toinen säveltäjä. Tosin on muistettava, että muodostuakseen ns. ikivihreäksi tai hitiksi tarvitaan teoksen perusrakennusaineeksi ennen kaikkea hyvä, mieleenjäävä melodia.

Uransa alussa (1965-66) Irwin sovitti kaikki kappaleensa itse. Vaikka hän olikin muusikkona itseoppinut, oli hänellä musiikkikorva jo tuolloin sen verran kehittynyt, että hän saattoi laatia pienelle yhtyeelle hyvin soivia sovituksia omiin melodioihinsa sopivalla tavalla. Pian vaatimukset kuitenkin kasvoivat ja oli pakko turvautua ammattisovittajiin jo senkin vuoksi, että useat kappaleet vaativat taustalleen suuren orkesterin. Hyvänä esimerkkinä käy Juhlavalssi. Irwin suorastaan vaati saada sen taustalle suuren orkesterin ja niinpä sen sovitti ja samalla osittain myös sävelsikin Jaakko Borg. Lopputuloksesta voi tämän kahden ammattilaisen yhteistyön suorastaan aistia, niin upeasti se vielä tänäänkin soi. Ajan hammas ei ole sen musiikillista tenhoa pystynyt puremaan. Kaikesta päätellen Irwin säveltäjänä omasi myös hyvän tyylitajun.

Jaakko Borg sovitti Irwinin lauluja vv. 1967-1971. Muita merkittäviä sovittajia Irwinin uralla ovat olleet Markku ja Nacke Johansson (1970-1973), jo mainittu Paul Fagerlund (1976-81) ja Kassu Halonen (1984-1990) .

Mainittakoon vielä, että yksi Irwinin julkisuudessa esitetyistä sävellyksistä on jäänyt levyttämättä. Kyseessä on kappale Se on minimaalista, jonka Irwin sävelsi ja Markku Johansson sovitti Suomen euroviisukarsintaa varten vuonna 1974. Kyseisessä Suomen karsintakilpailussa Irwin itse lauloi tämän kappaleen ja se jäi Suomen karsinnassa viimeiseksi. Irwinin sävellykseksi kappale Se on minimaalista on kuitenkin melko tavanomainen eikä varmaankaan olisi kansainvälisillä estradeilla saanut juurikaan huomiota osakseen

Irwin-coverit

Kuten suosittujen säveltäjien teoksista yleensäkin tehdään, niin myös Irwinin sävellyksistä on kautta aikojen tehty lukuisia ja edelleenkin tullaan tekemään ns. cover- eli jäljitelmäversioita. Useimmiten nämä cover-versiot menevät 'yksi yhteen' eli niissä sovitus ja sanoitus pyrkivät melko tarkasti noudattelemaan alkuperäistä versiota, mutta myös poikkeuksia on. Muutama Irwinin kappale on julkaistu jopa instrumentaaliversiona, siis ilman sanoja.

Ensimmäisen Irwin cover-version teki Sirkka Keiski. Hän levytti vuonna 1966 kappaleen En kerro kuinka jouduin naimisiin nimellä En minäkään kerro kuinka jouduin naimisiin. Ymmärrettävistä syistä sanoittaja Emil Retee muutti tässä tapauksessa laulun tekstiä naisnäkökulmaa vastaavaksi. Myös vieraskielisiä levytyksiä on Irwinin kappaleista tehty. Vv. 1972-73 Suomessa vieraillut USA:lainen muusikko Warren Schatz levytti neljä Irwinin hittikappaletta omina englanninkilelisinä käännöksinään. Johnny puolestaan levytti vuonna 1973 ruotsiksi kappaleet Las Palmas ja Hi-li-li-loo hi-li-li-luu.

Instrumentaaliversioista mainittakoon  vuonna 1971 ilmestynyt Valkotakit-yhtyeen versio kappaleesta St. Pauli ja Reeperbahn. Samana vuonna myös Soitinyhtye Liisa levytti kaksi Irwin-instrumentaalia, kappaleet Tositarkoituksin ja Kun ei rahat riitä.

Vuonna 1984 yhtye Irwinin lapset julkaisi LP-levyn Omiin nimiin, jossa yhtye esittää Irwinin vanhoja hittejä rokkiversioina. Tästä käy ilmi jälleen kerran se, että hyvä sävellys kestää aina alkuperäisestä poikkeavatkin tulkinnat. Myös alkuperäisestä poikkeavaan muotoon on Irwinin musiikkia siis vuosien varrella taivutettu.

Myös uusia suomenkielisiä sanoituksia Irwinin ralleihin on tehty. Kappale Vain elämää sai vuonna 1990 uuden nimen Superpesis viihdyttää. Matti Kojolan ja Kai Pöntisen sanoituksena sen levytti tuolloin yhtye Nummisuutarit.

Mainittakoon sellainenkin erikoinen tapaus, että Irwin on jopa 'jäljitellyt itseään.' Vuonna 1970 nimittäin ilmestyi hänen nimikko LP-levyllään kappale Nyt kaiken toisin nään, jonka tekijöiksi on merkitty parivaljakko I. Goodman - E. Retee. Samainen kappale oli kuitenkin nähnyt päivänvalon jo kaksi vuotta aikaisemmin Jarmo Jylhän levyttämänä Shokki-sarjan single-levyllä, tällöin tekijänimet oli merkitty muotoon W. White - L. Länsi.

Lopuksi

Säveltäjänä Irwin Goodman ansaitsee tulla mainituksi ja tullaan muistamaan siksi, että hän todennäköisesti on tehnyt 1960- ja 70-luvuilla enemmän hittejä kuin kukaan muu säveltäjä maassamme häntä ennen. Hän todella tiesi, millaista musiikkia Suomen kansan syvät rivit haluavat kuunnella ja mikä niihin todella uppoaa. Ja mikä tärkeintä, hän osasi pukea nämä kansan tuntemukset musiikin muotoon. Hän teki musiikkinsa sydämellä ja valitettavasti, kuten niin usein käy, koki saman kohtalon kuin niin monen suuren taiteilijan osaksi on tullut. Kalliit ovat laulujen lunnaat, niinhän sanotaan.

Veikko Tiitto 2003/2004

lähteet:

Jukka Järvelä: Homma kävi erään pikkukaupungin pophistoria, Karisto, 1997

Vexi Salmi: Häirikkö, CD:n esittelylehtinen, Warner Music Finland Oy, 2000

 

Lista sävellyksistä julkaisujärjestyksessä

Listassa on sävellykset numeroitu siinä järjestyksessä kuin niiden alkuperäinen levytys on ilmestynyt. Mikäli säveltäjä ja esittäjä on nimimerkki Irwin Goodman ja sanoittaja Emil (von) Retee, ei nimimerkkejä ole erikseen mainittu. Tarkemmat tiedot ilmenevät ääniteluetteloista. Numero-sarakkeessa ensimmäinen numero tarkoittaa LP-kokoelmaa, jolla sävellys on julkaistu ensimmäisen kerran. Jos sävellystä ei ole julkaistu LP-levyllä, on numero korvattu kirjaimella, S tarkoittaa single-levyä ja K tarkottaa kasettia. Numeroimaton LP-julkaisu on merkitty kirjaintunnuksella LP. Kaksoispisteen jäljessä oleva numero on sävellyksen juokseva järjestysnumero, joka ilmoittaa, monesko julkaistu sävellys on kyseessä.

Irwinin LP-albumit on numeroitu seuraavasti:

  1. Irwinismi (1966)

  2. Ei tippa tapa... (1966)

  3. Osta minut (1967)

  4. Reteesti vaan (1968)

  5. Irwin Goodman (1970)

  6. St. Pauli ja Reeperbahn (1970)

  7. Lonkalta (Irwin Goodman ja Esa Pakarinen, 1971)

  8. Poing poing poing (1971)

  9. Kohta taas on joulu (1972)

  10. Las Palmas (1972)

  11. Si si si (1974)

  12. Häirikkö (1976)

  13. Kolmastoista kerta (1977)

  14. Inkkareita ja länkkäreitä (1977)

  15. Cha cha cha (1978)

  16. Tyttö tuli (1978)

  17. Kulkurin kulta (Hanne ja Irwin, 1979)

  18. Keisari Irwin I (1979)

  19. Härmäläinen perusjuntti (1984)

  20. Dirly dirly dee (1985)

  21. Rentun ruusu (1988)

  22. Vuosikerta 89*** (1989)

  23. Hurraa! Me teemme laivoja (1990)

  24. Ai ai ai kun nuori ois (1990)

 

sävel: Irwin Goodman - sanat: Emil (von) Retee - esittäjä: Irwin Goodman

LP : n:o nimeke julkaisu-

vuosi

huomioitavaa

1:1

En kerro kuinka jouduin naimisiin

1965

 

1:2

Katkera matka

1965

 

1:3

Työmiehen lauantai

1966

 
1:4 Kuin Ferrari 1966  
1:5 Kalteritango 1966  
1:6 Autolla Kanarian saarille 1966  
1:7 Tyydyn kohtaloon 1966  
1:8 Aurinko, tähdet ja kuu 1966  
1:9 Marcello Magaroni 1966  
1:10 Miehen kylkiluu 1966  
1:11 Virkamies Virtanen 1966  
2:12 Välitunti 1966  
2:13 Valokuva 1966  
2:14 Raha ratkaisee 1966  
S:15 Napa valtion 1966  
2:16 Leskenlehti 1966  
2:17 Rakkaus on rajaton 1966  
2:18 Salainen agentti 1966 sanat: Arvo Aallas
2:19 Ei tippa tapa 1966  
2:20 Uusi Paavo 1966  
2:21 Yli vaan 1966  
2:22 Sotilas 1966  
2:23 Poliisi on pop 1966  
2:24 Tuoremehu 1966  
3:25 Kaksi nuorta kovanaamaa 1966  
3:26 Puolet lautoihin 1966  
3:27 Homma käy 1967  
3:28 Olen hermostunut 1967  
3:29 Äiti 1967  
3:30 Isä-Jussin neuvot 1967  
3:31 Sensuuriin kaikki vaan 1967  
3:32 Ei seitsemäätoistakaan 1967  
3:33 Haista itse vaan 1967  
3:34 Terveisiä Seutulasta 1967  
3:35 Tappajakansa 1967  
3:36 Valvo, Jaakko! 1967  
4:37 Ryysyranta 1967  
4:38 Muutakin on kierretty kuin tahkoa 1967  
4:39 Kun ei rahat riitä 1967  
4:40 Kieltolaki 1967  
4:41 Juhlavalssi 1968  
4:42 Mikä laulaen tulee se viheltäen menee 1968  
4:43 Reteesti vaan 1968  
4:44 Tango Kauhajoen kasinolla 1968  
4:45 Tukku seteleitä 1968  
4:46 Kun unta näin 1968  
4:47 Pirskeet 1968  
4:48 Perheellisen on pakko yrittää 1968  
S:49 Yhteinen koti 1968  
S:50 Mun on niin kiva olla 1968  
S:51 Kivisydän 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Matti Mäki
S:52 Jos sinut omakseni saisin 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Matti Mäki
S:53 Säkylän Siiri 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Pentti Oskari Kangas
S:54 Yrjö 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Pentti Oskari Kangas
S:55 Saman tekevää 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Jarmo Jylhä
S:56 Nyt kaiken toisin nään 1968 William White - Leo Länsi, esittäjä: Jarmo Jylhä
S:57 Sai varakkaan 1968 Bob Mersey - Leo Länsi, esittäjä: Gulliver
S:58 On mennyt eilinen 1968 Bob Mersey - Leo Länsi, esittäjä: Gulliver
S:59 Mieletön maailma 1969  
S:60 Karhutaan 1969  
5:61 Meni rahahommat pieleen 1970  
5:62 Alko pistää pulloon 1970  
5:63 Ei päätä palella 1970  
6:64 St. Pauli ja Reeperbahn 1970  
6:65 Ryysyranta meni 1970  
6:66 Balladi voivuoresta 1970  
6:67 Tositarkoituksin 1970  
6:68 Pohjaan asti 1970  
6:69 Pieni iltasatu 1970  
6:70 Lentävä suomalainen 1970  
6:71 Milloin ja missä vaan 1970  
6:72 Muoti muuttuu näin 1970  
6:73 Maailman paras 1970  
6:74 Siihen aikaan kun isä lampun osti 1970  
6:75 Elon myrskyissä 1970  
8:76 Lievestuoreen Liisa 1971  
8:77 Kööpenhaminassa vain 1971  
8:78 Pong poing poing 1971  
8:79 Kadun kasvatti 1971  
8:80 Meidän lavstoori 1971  
8:81 Yksi tykkää äidistä 1971  
8:82 Kulta ei syytä huoleen 1971  
8:83 Tää on maallista vain 1971  
8:84 Jäi sentään valokuva 1971  
8:85 Minä pidän susta - sinä pidät musta 1971  
8:86 Konnunsuon pikku Kaisa 1971  
8:87 Kohtuus kaikessa 1971  
LP:88 I'm livin' I'm lovin' 1971 William White - Bill Black, kotinauhoite 1964
LP:89 Pretty baby 1971 William White - Bill Black, kotinauhoite 1964
LP:90 Tavallinen hanttimies 1971 nauhoite 1965
S:91 Meikäläinen ja kupla 1972  
9:92 Kop kop kop 1972  
9:93 Kohta taas on joulu 1972  
9:94 Näin joulukellot soivat 1972  
9:95 Jos Joulupukki pikkuveljen tuo 1972  
9:96 Tonttujen vapaailta 1972  
9:97 Ai ai ai ja voi voi voi 1972  
9:98 Joulupukin boogie 1972  
9:99 Sen joulun muistan 1972  
9:100 Pikkutonttu - maitoparta 1972  
9:101 Kun Joulupukki vatsahaavan sai 1972  
9:102 Metsän joulu 1972  
9:103 Vahdinvaihto Korvatunturilla 1972  
10:104 Vielä yhdet 1972  
10:105 Las Palmas 1972  
10:106 Hi- li-li-loo hi-li-li-luu 1972  
10:107 Laulajan testamentti 1972  
10:108 Oli simmarit sammarit kummarit ja pipo 1972  
10:109 Anteeksi väärä numero 1972  
10:110 Sen aika näyttää 1972  
10:111 Kehdosta hautaan 1972  
10:112 Täysin pieleen 1972  
10:113 Maine kasvaa vain 1972  
10:114 Älä välitä 1972  
10:115 Ääneti vain 1972  
11:116 Si si si 1973  
11:117 Vain elämää 1973  
11:118 Pyhämaan Paula 1973  
11:119 Sen kunniaksi 1973  
11:120 Pannaan menemään 1974  
11:121 Ampu tulee 1974 Irwin Goodman / G
11:122 Uskomaton Ulla-Riitta Olofsson 1974  
11:123 Pee-aa 1974  
11:124 Punaportin blues 1974  
11:125 Minä pidän siitä vaan 1974  
11:126 Sippi-sippi-sii 1974  
11:127 Herran jestas 1974  
- Se on minimaalista - esitys: Suomen euroviisukarsinta 1974
S:128 Viuhahdus 1974  
S:129 Naulaan ja naputan 1974 Bill Black / Gary Gold, esittäjä: Wolde Valdemar Punnala
S:130 Luihin ja ytimiin 1974 Bill Black / Gary Gold, esittäjä: Wolde Valdemar Punnala
S:131 Tänään on se päivä 1974 Bill Black / Gary Gold, esittäjä: Gulliver
S:132 Taskussa reikä 1974 Bill Black / Gary Gold, esittäjä: Gulliver
12:133 Haistakaa paska koko valtiovalta 1976 Irwin Goodman / Paul Fagerlund
12:134 Pumtsi-kaada-pum-pum 1976  
12:135 Häirikkö 1976 Rudolf Holtz
12:136 Uusi rakas 1976 Rudolf Holtz
12:137 A-a-aa-aaa 1976 Rudolf Holtz
12:138 Rasputin 1976 Rudolf Holtz
12:139 Maskin takana 1976 Rudolf Holtz
12:140 Morkkis 1976 Rudolf Holtz
12:141 Sellainen nainen 1976 Rudolf Holtz
12:142 Eletään vaan 1976 Rudolf Holtz
12:143 On kapakka mun kotini 1976 Rudolf Holtz
12:144 Itken yksin 1976 Rudolf Holtz
13:145 Manu vippaa muutama markka 1977 Rudolf Holtz
13:146 Rhodos 1977 Rudolf Holtz
13:147 Mary-Ann 1977 Rudolf Holtz
13:148 Goodbye kullanmuru 1977 Rudolf Holtz
13:149 Uusi tie 1977 Rudolf Holtz
13:150 Ruotsi suomettuu 1977 Rudolf Holtz
13:151 Me kolme, mä, sä, hän 1977 Rudolf Holtz
13:152 Aa-ha, sitä sä tahdot! 1977 Rudolf Holtz
13:153 Minä ja Urkki 1977 Rudolf Holtz
13:154 Oy Suomi 1977 Rudolf Holtz
13:155 Entinen häävalssi 1977 Rudolf Holtz
13:156 Terve menoo jätkänretale 1977 Rudolf Holtz
14:157 Istuva Härkä 1977 Rudolf Holtz
14:158 Jesse James 1977 Rudolf Holtz
14:159 Rummut puhuvat rumia 1977 Rudolf Holtz
14:160 Yksinäinen ratsastaja 1977 Rudolf Holtz
14:161 Poppamies Vuotavanokka 1977 Rudolf Holtz
14:162 Inkkarivanhus 1977 Rudolf Holtz
14:163 Kenraali Custer 1977 Rudolf Holtz
14:164 Ei Buffalo Billiä ampua saa 1977 Rudolf Holtz
14:165 Tervaa ja höyheniä 1977 Rudolf Holtz
14:166 Istuva Härkä tupakkalakossa 1977 Rudolf Holtz
14:167 Jippi-jii jippi-jai 1977 Rudolf Holtz
14:168 Ei villiä länttä enää ole 1977 Rudolf Holtz
S:169 Hauskaa joulua kaikille 1977 Rudolf Holtz
15:170 Silirimpsis 1977 Rudolf Holtz
15:171 Kun kantti kestää 1977 Rudolf Holtz
15:172 Cha cha cha 1977  
15:173 Tää elämä on lyhyt 1977 Rudolf Holtz
15:174 Huh hei ja muuta sitten ei 1977 Rudolf Holtz, sanat: Vexi Salmi, esittäjä: Jarkko Lehti
15:175 Rakas 1978 Rudolf Holtz
15:176 Maailman paras maa 1978 Rudolf Holtz
15:177 Suomalainen tango 1978 Rudolf Holtz
15:178 Ainoa ystävä 1978 Rudolf Holtz
15:179 Maailman mies 1978 Rudolf Holtz
15:180 Sinua rakastan 1978 Rudolf Holtz
15:181 Pusi pusi 1978 Rudolf Holtz
15:182 Onni 1978 Rudolf Holtz
16:183 Tyttö tuli 1978 Rudolf Holtz
16:184 Suruton nuoruusaika 1978 Rudolf Holtz
16:185 Ohimarssi 1978 Rudolf Holtz
16:186 Entinen likka 1978 Rudolf Holtz
16:187 Sitten tuli nainen 1978 Rudolf Holtz
16:188 Hulivilin hulinayö 1978 Rudolf Holtz
16:189 Viina vapaaks 1978 Rudolf Holtz
16:190 Suomessa olen minä syntynyt 1978 Rudolf Holtz
16:191 Maija 1978 Rudolf Holtz
16:192 Herrojen heila 1978 Rudolf Holtz
16:193 Hurlum hei 1978 Rudolf Holtz
16:194 Humppa on hikistä 1978 Rudolf Holtz
17:195 Hämärä laulu 1978 Rudolf Holtz
17:196 Kulkurin kulta 1978 Rudolf Holtz
17:197 Kerran vain 1979 Rudolf Holtz, esittäjät: Hanne ja Irwin
17:198 Hei kaikki nuorekkaat 1979 Rudolf Holtz
18:199 Keisari Irwin I 1979 Rudolf Holtz
18:200 Älä itke Ahti 1979 Rudolf Holtz
18:201 Ken lahjan saa 1979 Rudolf Holtz
18:202 Voi Jussi parkaa 1979 Rudolf Holtz
18:203 Kopla ja kummisetä 1979 Rudolf Holtz
18:204 Suomalainen iltarukous 1979 Rudolf Holtz
18:205 Pimeitä mietteitä 1979 Rudolf Holtz
18:206 Paavo vaan 1979 Rudolf Holtz
18:207 Nakutaiteen tutkija 1979 Rudolf Holtz
18:208 Meidän tasavalta 1979 Rudolf Holtz
18:209 Eihän me olla veljeksiä 1979 Rudolf Holtz
S:210 Moneen junaan 1982  
K:211 Pikku Irwin 1982 Rudolf Holtz, nauhoite 1978
19:212 Härmäläinen perusjuntti 1984 Irwin Goodman / Ari Lahti / Kalervo Halonen
19:213 Terveisiä perseestä 1984 Irwin Goodman / Kalervo Halonen
19:214 Otetaan pienet paavolat 1984 Irwin Goodman / Kalervo Halonen
19:215 Ai ai ai kun tekee nannaa 1984 Irwin Goodman / Kalervo Halonen
20:216 Kusessa ollaan 1985  
20:217 Sepalus auki 1985 Irwin Goodman / Öövin Hankin
24:218 Kukka rintaan 1990  
S:219 Mun nimeni on Eetu 1991 sanat: Irwin Goodman, esittäjä: Eddie Edwards
S:220 Eddien siivellä 1991 sanat: Irwin Goodman, esittäjä: Eddie Edwards

takaisin alkuun

©Veikko Tiitto 2004 - 2007